Samana Vayu


Σημείο συνάντησης και ισορροπίας μεταξύ της prana και της apana vayu  αποτελεί η samana vayu. Στα μισά λοιπόν της απόστασης ανάμεσα στη λεκάνη και το θώρακα, στην περιοχή της κοιλιάς, με κέντρο τον αφαλό, η samana είναι υπεύθυνη για την πέψη σε φυσικό, ενεργειακό, συναισθηματικό και πνευματικό επίπεδο.

Η κίνηση που περιγράφει καλύτερα τη ροή της είναι η σπειροειδής, από την περιφέρεια προς το κέντρο του σώματος και μπορούμε να την οραματιστούμε σαν μια αναδευτική δύναμη γύρω από τον αφαλό, με σκοπό την αφομοίωση της Prana – ζωτικής ενέργειας. Είναι υπεύθυνη για τη τη συλλογή, επεξεργασία και απορρόφηση της ενέργειας που αποκτούμε διαμέσου της αναπνοής, της τροφής αλλά και των όσων αντιλαμβανόμαστε μέσω των αισθητηρίων οργάνων. Με άλλα λόγια υγιής λειτουργία της samana σημαίνει να κρατάμε ό,τι χρειαζόμαστε και να αποβάλουμε ό,τι δε μας είναι χρήσιμο. Σημαίνει πως χωνεύουμε και επεξεργαζόμαστε οτιδήποτε καταναλώνουμε, μιλώντας όχι μόνο σε φυσικό επίπεδο, αλλά και εμπειρίες, σκέψεις και συναισθήματα μετατρέποντας τα σε θετική δράση. Αν η samana vayu δε λειτουργεί σωστά, προκύπτουν θέματα μεταβολισμού και πέψης, έλλειψη όρεξης ή παχυσαρκία,  δυσλειτουργίες σε στομάχι, συκώτι, πάγκρεας κλπ και σε δεύτερο επίπεδο αδυναμία κατανόησης και επεξεργασίας σκέψεων και εμπειριών.

Το chakra που αντιστοιχεί στη samana vayu είναι το manipura, στενά συνδεδεμένο με το στοιχείο της φωτιάς και τη μεταμορφωτική της δύναμη. Η ένωση της prana και της apana στο ενεργειακό σώμα ξυπνάει το sushumna nadi, το ενεργειακό κανάλι κατά μήκος της σπονδηλικής στήλης. Ο καθαρισμός αυτού του καναλιού, ώστε η Prana να ρέει ανεμπόδιστη, είναι ο πρωταρχικός στόχος του yogi για τη σταθεροποίηση του νου.

Για να έρθουμε σε επαφή με τη samana vayu, βοηθάει να στείλουμε την επίγνωσή μας και την κατεύθυνση της αναπνοής προς το κέντρο του σώματος, γεμίζοντας στην εισπνοή τρισδιάστατα την περιοχή της κοιλιάς και εκπνέοντας για τον ίδιο χρόνο αδειάζοντας εντελώς. Το κλείδωμα του αφαλού, uddiyana bandha, είναι μια πρακτική που συμπιέζει την κοιλιά βοηθώντας την πέψη και την καλύτερη κυκλοφορία ανάμεσα στα όργανά της.

Ένας οραματισμός που βοηθάει να αναπτύξουμε μια αίσθηση εσωτερικής φωτιάς, με τις ιδιότητες της ζέστης και του μετασχηματισμού που αναζητούμε, είναι η τοποθέτηση μιας φλόγας ή μπάλας φωτός πίσω από τον αφαλό, στην περιοχή του ηλιακού πλέγματος, νιώθοντάς τη να διευρύνεται και να μεγαλώνει καθώς εισπνέουμε και να εδραιώνεται καθώς εκπνέουμε.

Κάποιες asanas που μπορούμε να εστιάσουμε στη samana vayu ξυπνώντας το στοιχείο της φωτιάς είναι οι στροφές, πχ parivritta parshvakonasana, θέσεις που ενεργοποιούν την κοιλιά, πχ σανίδα, τα backbends στα οποία η κοιλιά ακουμπάει το έδαφος, πχ shalabhasana, και οι πρόσθιες κάμψεις, πχ paschimottanasana.

Παναγιώτα Κωστάμη

Neda Yoga Shala
Κανάρη 1, Νέο Ψυχικό
Αθήνα

Hatha Yoga, Vinyasa Yoga, Restorative Yoga, Yoga Nidra, Διαλογισμός, Kirtan, Ηχοθεραπείες, Εκπαιδεύσεις Yoga, Yoga Retreats