Udana Vayu


Η Udana vayu, μία ακόμα ποιότητα της ζωτικής μας ενέργειας, μπορεί να μεταφραστεί ως ‘ανοδικός άνεμος ‘. Συνδέεται με το στοιχείο του αιθέρα  ή αλλιώς του χώρου και με το Vishuddha chakra στο κέντρο του λαιμού. H ενεργοποίηση της udana vayu, σχετίζεται άμεσα με την υγιή λειτουργία της samana vayu και την καλή συνεργασία των prana kai apana vayu.

Ενώ η apana vayu σχετίζεται γενικά με την αποβολή και την κίνηση προς τα έξω, η udana vayu είναι η ανοδική κίνηση από το λαιμό προς το κεφάλι και πιο συγκεκριμένα σχετίζεται με την αποβολή τον αέρα με την εκπνοή, με τέτοιο τρόπο που αφορά στην ομιλία και γενικότερα την παραγωγή ήχου.

Στο φυσικό σώμα είναι ενεργή στο χώρο του ανώτερου μέρους του κορμού, του λαιμού και του κεφαλιού. Κυβερνά τους μύες και τη δύναμη των άκρων καθώς και τις λειτουργίες που σχετίζονται με τα μάτια, τα αυτιά και τη μύτη. Συνδέεται με το νευρικό και το ενδοκρινικό σύστημα, με την ικανότητά μας για ομιλία και έκφραση, καθώς και την ομαλή ροή των σκέψεων. Ελέγχει την ανάπτυξη και το μεταβολισμό διαμέσου του θυρεοειδούς και παραθυρεοειδούς αδένα και είναι η δύναμη πίσω την ικανότητά μας για όρθια στάση.
Όταν η udana vayu είναι ισορροπημένη στεκόμαστε ορθοί και εύθυμοι, ενθουσιώδεις, σε εγρήγορση και με ισχυρή θέληση. Έχουμε τη διάθεση να ξεπεράσουμε τους περιορισμούς, να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και  να αναπτυχθούμε σε σωματικό και νοητικό επίπεδο. Είμαστε ικανοί για δημιουργική επικοινωνία και ελεύθερη έκφραση της προσωπικότητάς μας.

Όταν είναι εκτός ισορροπίας μπορεί να παρατηρούνται αναπνευστικά προβλήματα σχετιζόμενα με το λαιμό καθώς επίσης ανεξέλεγκτη κίνηση στα άκρα ή απώλεια ισορροπίας.
Η αποσταθεροποιημένη udana μπορεί να μας οδηγήσει σε ακατάλληλη, αρνητική ή υπερβολική ομιλία ή στην αντίθετη περίπτωση να μας καθιστά ανίκανους να εκφραστούμε νοητικά ή συναισθηματικά.  Η διαταραγμένη udana σε νοητικό επίπεδο προκαλεί δυσκολία στην αφομοίωση νέων ιδεών και εμπειριών, οδηγώντας μας σε άκαμπτη συμπεριφορά. Εκφράζεται σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις ως φόβος προς το άγνωστο.

Η udana vayu, είναι υπεύθυνη για την πορεία μας προς υψηλότερα επίπεδα επίγνωσης, οπότε μια ισορροπημένη πρακτική, χρησιμοποιώντας ένα εύρος από asana για την ενεργοποίηση και των τριών vayu (prana, apana, samana), μπορεί να ολοκληρώνεται με μια πιο εστιασμένη ενεργοποίηση της udana vayu, για να οδηγήσει το σώμα και το νου σε πιο εκλεπτυσμένη και λεπτοφυή επίγνωση, την βαθειά χαλάρωση και το διαλογισμό.
Οι asanas που εστιάζουν στο ανώτερο μέρος της πλάτης και του στήθους, το λαιμό και το κεφάλι καθώς και οι ανεστραμμένες θέσεις, είναι ευεργετικές για την ενεργοποίηση της udana. Είναι σημαντικό να προσεγγίζουμε τις ανεστραμμένες θέσεις σταδιακά και με προσοχή. Συχνά αντενδεικνύονται κατά την έμμηνο ρήση των γυναικών και σε άτομα με καρδιακές παθήσεις και υψηλή πίεση, οστεοπόρωση ή παχυσαρκία.
Κάποιες asanas για την ενεργοποίηση της udana vayu: simhasana, setu bandha sarvangasana, shirsasana, vipareeta karani, sarvangasana, halasana, matsyasana.
Pranayama: ujjay pranayama
Bandha: Jalandhara bandha
Mudra: Shank-Mudra

 

Από την ομάδα της Neda Yoga Shala,
Έφη Ψιαχούλια.